Sunday, October 1, 2017

Tribunal Pengurusan Strata - Penghutang RM17,535.74

Beberapa hari yang lepas Badan Pengurusan Bersama (JMB) Bayu Villa telah menghantar salinan salinan surat pembelaan menerangkan kepada Tribunal Pengurusan Strata siapakah sebenarnya Encik Lim Chee Soon. 


Salinan surat pembelaan ini akan digunakan sebagai bahan bukti dalam kes tribunal yang akan diadakan pada 5hb Oktober 2017, jam 9.00 pagi.

JMB Bayu Villa ingin berterima kasih kepada Encik Lim kerana memberi kesempatan kepada pihak Tribunal Pengurusan Strata untuk menilai kes ini serta memberi kesempatan kepada JMB Bayu Villa untuk belajar dengan lebih mendalam mengenai Tribunal ini.

...............................................................................................



BADAN PENGURUSAN BERSAMA (JMB) BAYU VILLA
(MPK/COB/103/2013)
D-G-21, Bayu Villa Apartment,
Jalan Batu Unjur 9, Taman Bayu Perdana,
41200 Klang, Selangor.
Tel: 03-33192664
Email: bayuvilla.2014@gmail.com






Tribunal Pengurusan Strata,
Kementerian Kesejahteraan Bandar,
Perumahan dan Kerajaan Tempatan.
Putrajaya.                                                                          25.09.2017

Tuan/Puan

Perkara: Lim Chee Soon (D-2-25) – 800220-08-5671

Encik Lim Chee Soon merupakan seorang penghuni yang telah lama tinggal di Pangsapuri Bayu Villa. Sehingga tarikh 01.09.2017, beliau mempunyai tunggakan sebanyak RM17,535.74 (tujuh belas ribu lima ratus tiga puluh lima and tujuh puluh empat sen sahaja)

Semenjak Ahli JawatanKuasa baru Badan Pengurusan Bersama (JMB) Bayu Villa yang dilantik dan mengambil alih pada 21.09.2014, Encik Lim Chee Soon langsung tidak mempunyai sebarang inisiatif hendak membayar segala tunggakan yang sedia ada seperti :- 

A) Wang Selenggara setiap bulan
B) Sinking Fund setiap bulan
C) Bekalan Air setiap bulan
D) Cukai Tanah setiap tahun
E) Insuran Bangunan setiap tahun

Pada peringkat permulaan selepas AJK JMB Bayu Villa baru mengambil alih, JMB Bayu Villa mengadakan serta menjalankan aktiviti mendapatkan tunggakan yang sedia ada (hampir sejuta ringgit) seperti memotong bekalan air dari rumah ke rumah kerana ramai penghuni tidak mahu membayar bil bekalan air dan wang selenggara pada waktu itu akibat pengurusan JMB Bayu Villa yang lama (Okt 2013 – Sept 2014) mengelapkan sebahagian wang selenggara. 

Encik Lim Chee Soon merupakan salah seorang penghuni yang jatuh dalam kategori ini. Notis sebanyak 3 kali telah diberi dan dihantar kepada rumah beliau tetapi tidak diendahkan. Oleh kerana keengganan dan tiada kerjasama dari Encik Lim, pihak JMB Bayu Villa mengambil tindakan memotong bekalan air pada 23.12.2014. Keesokan harinya beliau memasang balik menggunakan getah dan mencuri bekalan air yang sedia ada (gambar disertakan)


Pihak pengurusan dalam mesyuarat juga ada memberi notis bahawa pencurian bekalan air akan dikenakan caj penyambungan air sebanyak RM50.00 dan jika kecurian air masih dijalankan setiap hari akan dikenakan caj mencuri sebanyak RM30.00 sehari.

Pada 28.12.2014 pemotongan bekalan air dijalankan sekali lagi ke atas D-2-25 tetapi Encik Lim Chee Soon masih berdegil dan tidak mahu membayar tunggakan yang sedia ada dan pada 29.12.2014 beliau terus memasang paip besi berserta dengan manga kunci sehingga hari ini.


Notis dihantar kepada Encik Lim bahawa caj mencuri air akan dikenakan sebanyak RM300.00 setiap bulan. Notis ini telah diberikan kepada Encik Lim Chee Soon dan beliau masih berdegil tidak mahu membayar dan dibiarkan sehingga kini. Setiap bulan pihak pengurusan tidak dapat membuat apa apa kerana pemasangan secara haram paip besi ke atas saluran tersebut.

Pengurusan cuba membuat lapuran polis tetapi dinasihatkan oleh pihak polis bahawa polis tidak akan mengambil sebarang tindakan kerana ianya lebih kepada kes pengurusan dengan individu. Ianya lebih kepada isu kes civil dan mahkamah. 

Yang benar,




…………………………….
JMB Bayu Villa


Cc . COB Klang




No comments:

Post a Comment