Thursday, March 29, 2018

Adakah Kolam Renang Yang Sedia Ada Patut Di Perbaiki?


Persoalan sekarang adakah Kolam Renang ini sepatutnya diselengarakan? Jawapannya amat mudah. Ianya sepatutnya diselengarakan. 

Rujuk di bawah:

Ramai penghuni yang tinggal di sini mahu pun yang baru pindah masuk atau yang lama telah merasai akan keperitan mata memandang keadaan kolam renang yang begitu teruk sekali. 


Malah terdapat segelintir penghuni memaki hamun akan pihak pengurusan kerana menuduh mereka cuma pandai mengutip wang selengara tetapi tidak mahu memperbaiki keadaan kolam renang.

Sebenarnya kerosakan kolam renang ini mempunyai sejarahnya pada 4 tahun yang lepas (2013) tetapi disebabkan oleh sebilangan dan segelintir penghuni yang tidak bertanggung jawab yang ingin mengambil alih pihak pengurusan untuk menguruskannya maka kedua dua kolam renang pada waktu itu ranap dan terbiar kerana tiada peruntukkan kewangan yang cukup untuk memperbaikinya.


Menaikan taraf satu kolam memerlukan perbelanjaan yang besar. Ianya melibatkan kerja pembaikian pada keseluruhannya iaitu:

1) Pembaikian jubin jubin yang rosak, 
2) Pembaikian saluran paip yang pecah, 
3) Pembaikian pengepam motor, 
4) Pembaikan alat elektrik seperti kotak fius.
5) Pembelian jenang jenang plastik dan sebagainya.
6) Penambahan kolam air.
7) Perbelanjaan bulanan untuk mengurus dan menjaga pada setiap bulan.

Mengikut anggaran perbelanjaan yang mungkin terlibat berada dalam sekitar RM 50,000.00 ke RM 70,000.00 untuk menaikan taraf kolam renang ini.


Saya percaya pada suatu hari nanti kolam renang ini akan dapat digunakan lagi tetapi keutamaan sekarang haruslah diberikan kepada pembaikian lif lif yang telah lama tersangkut and terbantut selama beberapa tahun. 

Pihak pengurusan tidak berupaya untuk memperbaiki segala kerosakan tetapi perlu mempunyai kewangan yang cukup kuat untuk memperbaiki segala kemudahan.

Jika segelintir penghuni merasakan mereka boleh menaikkan taraf kedudukan Pengsapuri Bayu Villa mereka harus menunggu masa yang sesuai iaitu Mesyuarat Agung Tahunan dan melantik Pengerusi and ahli jawatankuasa yang berkelibar untuk menerajui Bayu Villa.

No comments:

Post a Comment