Wednesday, February 15, 2017

Al-Kisah Masalah Penyambungan Paip Baru Di Blok E. Bahagian 1.


Kita masih ingat beberapa minggu yang lalu terdapat kebocoran paip dibawah tanah berdekatan dengan bilik pengepam tangki air berdekatan Blok E.

Akibat kebocoran ini keputusan telah diambil untuk memperbaiki kebocoran ini dengan memasang paip yang baru.




Kebocoran ini berlaku pada awal bulan Januari 2017 tetapi sehingga kini ianya masih belum siap dilaksanakan kerana menghadapi beberapa isu serta masalah akibat cara pemasangan dan aliran pemasangan paip yang tidak betul.



Melalui gambar yang sedia ada, pemasangan paip pada permulaanya bermula dengan memasang aliran paip melalui tempat lalu lalang yang telah dibuat keputusan oleh pihak JMB dan pihak pengurusan orang atasan. Akibatnya ianya mendapat bantahan yang cukup kuat sekali terutama dari penghuni penghuni yang tinggal di Blok E.


Ramai yang mempertikaikan cara pemasangan ini bukan saja tidak efektif kerana melalui lorong lalu lalang rumah yang ada dibawah tetapi ianya juga menghodohkan keadaan suasana dalaman tempat tersebut dan tempat ruang menunggu lif.



Malahan mendapat tentangan yang sangat kuat daripada penghuni kerana kontraktor memotong sebahagian konkrit untuk memudahkan paip tersebut mempunyai aliran perjalanan air yang mudah.



Akibat tentangan yang kuat dari penghuni di Blok E, kerja pemasangan paip dihentikan dengan serta merta untuk mencari jalan alternatif yang terbaik dalam menyelesaikan masalah ini.

Pemberhentian kerja ini telah mengakibatkan kerja ini tergendala selama lebih dari 2 minggu dan dijangka jumlah air yang mengalir keluar beranggaran beribu ringgit mengalir ke dalam longkang.


No comments:

Post a Comment