Monday, April 27, 2015

Isu Berhubung Kenaikan Kos Penyelengaraan dan Impak GST 6 Peratus.

Kepada Penghuni Penghuni Bayu Villa Yang Dihormati,

Kebelakangan ini terdapat isu isu yang merunsingkan pemikiran setengah pihak terutama kepada penghuni yang tinggal di dalam Bayu Villa. Badan Pengurusan Bersama (JMB) Bayu Villa merasakan perkembangan sedemikian amatlah tidak sihat dan ianya akan menyebabkan proses pemulihan ke atas Bayu Villa akan terbantut jika perkara ini dibiarkan berlarutan.

Dalam situasi kehidupan yang dikerumuni oleh belenggu kerisauan akibat implementasi Caj GST sebanyak 6 peratus, ramai yang merasakan tekanan keatasnya terutama kepada bagi mereka yang berpendapatan rendah dan sederhana. 



1) Pada bulan April 2015, Badan Prengurusan Bersama (JMB) Bayu Villa telah menaikan kadar wang penyelenggaraan sebanyak 10 peratus bagi setiap unit bagi menampung kadar kos kenaikan penyelengaraan yang semakin tinggi dari masa ke semasa. Jika kita masih ingat pada tahun 2006 caj wang penyelenggaraan pada ketika itu ialah RM110.00 sebulan tetapi akibat daripada desakan penghuni ianya diturunkan kepada RM100.00 sebulan.

2) Secara amnya jika kita menganalisanya secara mendalam semenjak 2006 sehingga 2015, adakah jumlah ini cukup untuk menampung segala perbelanjaan yang harus dilalui oleh JMB Bayu Villa? Isu berhubung kenaikan ini telah lama diperbincangkan semasa Encik Lee menjadi pengerusi JMB Bayu Villa pada ketika itu (JMB Bayu Villa yang tidak sah) sebelum pengurusan JMB Bayu Villa yang baru mengambil alih pada bulan Oktober 2013.

3) Pada waktu yang sama pihak pengurusan penyelenggaraan yang lama Bayu Villa Management Corporation Sdn Bhd (BVMC) tidak cukup kuat dan tegas dalam mengatasi segala masalah yang timbul. Walaupun mereka bertindak sebagai ajen yang menerima wang penyelenggaraan, mereka menjalankan tugas mereka sebagai sebuah syarikat pengurusan yang langsung tidak mempunyai pendirian yang betul dalam menguruskan Bayu Villa kerana mempunyai sepasukan pengurusan yang amat teruk apabila menjalankan kewajipan mereka (tetapi tidaklah seteruk pengurusan JMB Bayu Villa (2013) yang baru mengambil alih, bah kata pepatah "Siapa yang makan cili, dia yang terasa pedas")

4) Perkara yang sama juga berlaku apabila JMB Bayu Villa (2013) yang baru ditubuhkan telah mengewakan kebanyakan penduduk dan penghuni yang mengharapkan merekalah yang akan menyelamatkan Bayu Villa tetapi ianya tidak berlaku seperti yang dikehendaki bah kata pepatah "Harapkan Pagar, Pagar Makan Padi". 

Kejadian ini berlaku akibat terdapat segelintir penghuni yang tamakkan kedudukan, mengejar kemasyhuran dan menjaga kepentingan diri sendiri dan kawan masing masing sehingga pengurusan mereka cuma dapat bertahan selama 4 bulan. 

Puncanya hari ini Bayu Villa berada dalam keadaan sedemikian disebabkan oleh tunggakan atau dalam erti kata lain "HUTANG"



Yang menyokong mereka pada ketika itu merupakan penghuni yang mempunyai tunggakan beribu ringgit terhadap pengurusan. Bah kata pepatah "Melentur buluh biar daripada rebungnya". Dalam erti kata lain jika kita ingin mempunyai pengurusan yang baik, orang yang mengundi serta membuat pemilihan seharusnya datang daripada pihak yang layak mengundi mengikut undang undang, barulah dapat memilih pengurusan yang baik. 

Bukan setakat itu sahaja, sebelum JMB Bayu Villa (2013) mengambil alih daripada pengurusan Bayu Villa Management Corporation (BVMC), Bayu Villa masih lagi berada dalam keadaan sihat tetapi apabila pengurusan lama telah tumbang (BVMC), Bayu Villa mulai menghadapi sakit tenat yang begitu teruk sekali seakan terkena sejenis virus sehingga terpaksa dihantar ke ICU (insentive care unit) dan terpaksa bergantung kepada oksigen yang sedia ada untuk hidup beberapa bulan lagi.  

Ini disebabkan segelintir ahli jawatankuasanya mempunyai tunggakan beribu ringgit. Jika keadaan sedemikian yang berlaku bagaimana hendak menetapkan hala tujuan Bayu Villa sedangkan segelintir ahli jawatankuasanya pun tidak betul!

5) Perkara ini berubah apabila Ahli Jawatankuasa Bersama (JMC) Bayu Villa yang baru ditubuhkan pada bulan September 2014. Di situ kita dapat lihat bagaimana Bayu Villa mengharungi segala rintangan dari masa ke semasa sehingga hari ini dan kedudukan kewangan dan keupayaan mereka merentasi lautan ombak yang bergelora sehingga dapat berdiri teguh sehingga kini. 

Dengan sokongan padu segelintir penduduk pada saat genting (pemotongan bekalan air) Bayu Villa sekarang jauh lebih baik daripada tahun lepas kerana mempunyai sekumpulan Badan Pengurusan Bersama yang kuat dan berdedikasi.

6) Isu kenaikan 10 peratus wang penyelenggaraan pada bulan April 2015 tahun ini dan 10 peratus lagi pada bulan April 2016 tahun depan bertujuan untuk menyelamatkan Bayu Villa daripada masalah beroperasi dalam keadaan defisit. 

Kami di dalam pengurusan JMB Bayu Villa terutama sebagai salah seorang pemilik juga tidak menyukai kadar kenaikan ini tetapi apabila kami duduk semeja dan berbincang mengenai masa depan dan hala tujuan Bayu Villa, kadar kenaikan ini perlu untuk Bayu Villa terus maju kehadapan. 

Kami JMB Bayu Villa dipilih oleh segelintir penghuni yang layak mengundi (sekurang kurangnya 70 penghuni) serta memberi kepercayaan untuk menjalankan tanggung jawab memastikan Bayu Villa dapat berdiri teguh dan menetapkan hal tujuannya. Isu kenaikan ini juga ada mendapat tentangan daripada beberapa pihak semasa Mesyuarat Agung Luarbiasa (EGM) diadakan pada 15hb Mac 2015, tetapi penjelasan telah diberikan bahawa kenaikan ini akan menyelamatkan status Bayu Villa. 

7) Isu kenaikan ini tidak akan menguntungkan mana mana pihak mahupun kepada mana mana individu yang terlibat. Ianya cuma dapat membantu Bayu Villa sahaja. Jika dinilai dan dikira semula jumlah yang sepatutnya cukup untuk menjadikan Bayu Villa berada dalam keadaan yang selesa iaitu kenaikan wang penyelengaraan sebanyak 40 peratus ke 50 peratus. Jumlah ini merupakan jumlah yang benar benar dapat memberi perkhidmatan yang sepatutnya diterima oleh penghuni. Jadi kenaikan yang munasabah cuma 20 peratus.

Sepanjang 10 tahun Bayu Villa bertahan, dengan kadar RM100 sebulan, Bayu Villa masih dapat mengharungi setiap rintangan tetapi mempunyai tunggakan berjuta ringgit termasuk tunggakan daripada penghuni juga berjuta ringgit atau lebih dekat lagi perkataan "HUTANG"

Keadaan ini jika tiada tindakan susulan diambil ianya akan mengakibatkan Bayu Villa menghadapi suatu situasi dimana kemungkinan kerajaan tempatan akan mengambil alih pengurusan jika pengurusan JMB yang sedia ada gagal memainkan peranan mereka dalam mengurus serta menetapkan apa yang terbaik untuk Bayu Villa.  

8) Bayu Villa hari ini masih lagi berada pada tahap dan layak dipanggil sebagai "Pangsapuri Bayu Villa" atau Bayu Villa Apartment (medium cost apartment). Janganlah bila suatu hari nanti dipanggil sebagai "Flat Bayu Villa" akibat tindakan beberapa pihak yang langsung tidak memikirkan "IMPAK" jangka masa panjang terhadap Bayu Villa.

Sesiapa yang tinggal di negara Malaysia tidak sukakan kenaikan termasuk kami ahli jawatankuasa di JMB Bayu Villa tetapi jika kenaikan ini membawa kebaikan bersama, kita sepatutnya arif dan wajar menyokong usul kenaikan ini untuk kebaikan semua pihak. 

Bagi mereka yang mempunyai perniagaan adakah kenaikan kos pembelian harga barangan, anda tetap tidak akan menaikan harga jualan anda? Contohnya dahulu mee goreng dijual RM4.50 sepinggan sekarang sudah naik RM5.00 sepinggan semenjak GST dilaksanakan. Adakah kita masih masak mee segera (maggi mee) dirumah? 

Jangan pulak ada yang menandatangani program bantahan kenaikan maintanence fees (yang berniaga) tidak menaikan barangan mereka kerana terlalu prihatin dengan kesengsaraan kehidupan rakyat atau pelanggannya. 

9) Jika nak salah, salahkan pihak kerajaan yang bersungguh sungguh memperkenalkan sistem GST. Salahkan ekonomi negara yang semakin meningkat tetapi jangan salahkan Bayu Villa yang menjadi mangsa akibat peningkatan kos sara hidup dan penduduk negara yang dapat merasai, menikmati peningkatan ekonomi negara secara amnya dan mempunyai nilai kehidupan yang lebih baik.



Sepatutnya kita wajar memikirkan bagaimana hendak mencari sumber pendapatan yang lebih bagi menampung kos kehidupan yang semakin meningkat. Bukan menyalahi sesiapa keatas kos kehidupan yang sedia ada. Kita seharusnya menerima apa yang sedia ada di dalam kehidupan kita kerana GST adalah sesuatu implementasi oleh pihak kerajaan yang tidak akan berubah selama lamanya.

Bersedia untuk berubah? Atau nak "Ubahkan" kerajaan yang sedia ada. Tunggu pilihan raya, tak lama lagi.

Persediaan Mengharungi Anggaran Perbelanjaan Yang Akan Datang

a) Caj GST sebanyak 6 peratus yang dikenakan oleh pihak kerajaan termasuk TNB, Syabas dan sebagainya.

b) Kadar air mungkin akan dinaikan lagi.

c) Gaji siling pekerja tempatan dan asing akan dinaikan lagi - Gaji minima RM1,000.00 ke RM 1,200.00

d) Kos barangan naik sebanyak 10 peratus akibat implementasi Caj GST 6 peratus oleh kerajaan persekutuan. 

e) Caj perkhidmatan syarikat penyelenggaran akan naik selepas 2 tahun.

f) Caj perkhidmatan syarikat pembersihan akan naik untuk menampung kos kenaikan barangan serta gaji pekerja.

g) Proses penukaran paip air dalaman yang sedia ada untuk menampung seruan SPAN menukar  kepada meter individu - RM30,000.00 - RM50,000.00

h) Proses memperbaiki lif lif yang sedia ada serta rosak - RM95,000.00

i) Proses menaikkan 2 kolam renang yang sedia ada - RM80,000.00

j) Pembaikian tangki tangki air besar di setiap bangunan A,B,C,D dan E - RM50,000.00 ke RM80,000.00

k) Kos kenaikan gaji perkhidmatan pengawal keselamatan dan penambahan pengawal keselamatan.

l) Tunggakan wang penyelenggaran daripada penghuni tidak mungkin dapat dikutip habis sepanjang proses pengurusan mengutip tunggakan. Dijangka RM350,000.00 - RM400,000.00 merupakan tunggakan yang susah dikutip.

Banyak lagi perbelanjaan yang mungkin tak terkira di dalam proses pemulihan yang sedang dijalankan di dalam Bayu Villa.

Perbelanjaan :

1) Syarikat Penyelenggaraan : RM 5,300.00
2) Gaji Pekerja Pengurusan : RM 12,000.00
3) Penyelenggaran Pembersihan : RM 8,500.00
4) Pengawal Keselamatan : RM 16,800.00
5) Penyelenggaraan Lif : RM 4,800.00
6) Perbelanjaan Elektrik : RM 13,000.00
7) Perbelanjaan Pengunaan Air : RM 8,000.00
8) Kos Penyelenggaran Sampingan : RM 15,000.00

Anggaran perbelanjaan : RM 83,400.00

Proses pembayaran tunggakan yang akan mengambil masa selama 2 tahun ke 3 tahun untuk dijelaskan.

Tidak termasuk tunggakan yang lama yang perlu dibayar setiap bulan.

1) Tenaga Nasional Berhad : RM 17,000.00
2) Syabas : RM 10,000.00
3) Reeliance Security Services : RM 5,000.00
4) TS Sun Shine Cleaning Service : RM 2,000
5) Shinyou Elevators Mfg Sdn Bhd : RM 2,000.00

Perbelanjaan tetap setiap bulan : RM 36,000.00


17 comments:

  1. Wah... Gaji penyelengaraan.. 12000.. Syarikat penyelengarann 5300...
    Total 17300 RM. Untuk.. Team Bernard... Bullshitt.. Who's money.. Why pay so much ...for service yang low class..the lady.. What is her name.. Joi joi... She need to get her analytical and mental right... Before supporting any statement... Why this mamangement fee if 17300 tidak dipaparkan..
    Don't talk cock lah...u can give a long statement... But people are not stupid...
    Pls answer why the fee us high...INI take boleh jawab. We Muslim know we can't be in hutang.. U idiots cheating .. U think god will clap hand..
    Pls answer...
    Joi Joi.. U better learn to fikir lebih matang. ..for the betterment of Bayu Villa

    ReplyDelete
  2. Why you so against this management. They did well what. Go join lah the JMB committee then you can see lots of things inside. At least they publish it to let us know what is happening. I heard they have 4 more available places for Malays to join as committee member instead of accusing people.

    As a residents, we will always consider our words when we using it in the public. If we don't agreed with them just mention our dissatisfaction instead of accuse people talk cxxk.

    ReplyDelete
  3. Hello xxxxKuk,
    im not against anyone, saje nak bagi tau .. not need to put ToK guru's photo and statement implicating that only the muslim yang berhutang kat bayu villa......if you have analytical brain... looking at the paper cutting .. it meant for muslim.u said dia publish... star.. berita harian and all news paper pun publish... u know its true kah.....
    meaning of talk cock is talking without thinking..... ( sembang kosong0 or kaki ampu... faham...... betul betul ... cetek lah u....

    mana ada saya kata saya against management... saya tanya ma... kenapa bayar lebih utk syarikat penyelnagaraan... salah kah.....duit kita ma.... saya tanya lah...

    kau nak jadi kaki ampu.... kau jadilah.... tapi tolong tanya statement yang u rasa perlu klarifikasi... masa election kata... tiap tiap bulan ada perjumpaan dgn penduduk... mana ada.....

    itu lady.. dgn kata bunga.. bunga.. klise... puji- puji.... aduh... like a political dramalah dia.....betul betul.... tak betul....

    ReplyDelete
  4. Anda yang berhutang baru boleh cakap kosongkah? Yg x berhutang duduk diam? Pergilah !!! cakap x serupa bikin. Asyik kutuk orang. Kalau pandai sangai jadilah pengerusi, otak letak kat mana pun x tau. Sebab orang orang yang macam u inilah Bayu Villa kena suffer ..... Bodoh betul. Tak sekolah.

    ReplyDelete
  5. There is nothing wrong with the newspaper article. The Nik Aziz article. Anything that I miss?

    ReplyDelete
  6. I'm a good payee and I'm questioning JMB accounting on the expediture which is vague in the presentation.

    Isn't a JMB priority job is to take good care of our financial status, a.k.a. maximise revenue minimize wastage instead of asking for more money? Isn't our JMB doing same thing like our government now? NO MONEY, FORCE PEOPLE TO PAY MORE LAR!!!

    Any reason not to have multiple tender for some of the job like the Management Co and the staff? If they can't reduce the amount or increase productivity, it is time to select better options. I KNOW there are plenty of Management CO out there waiting for chances to do our business.

    RM17,300.00 if divided by 5 person = RM3,460.00 / staff. Is there 5 staff by the Management CO stationed here on duty everyday? Isn't it the salary seems too high for normal management work? Here doesn't need CEO or director nor Manager. We need normal employee or junior exec also more than sufficient for task here.

    I like to say, Ubah lah sekarang sebelum kena UBAH dari sini.

    ReplyDelete
  7. Aduh
    Tanya pun dia suruh kita jadi presiden ... Ini macam banyak presidenlah.. Tiap Kali bersuara .. Kena jadi president.. Ha ha ha.. Bodoh Dan cetek betul si bangau ni..
    Dua kata kits letak otak kat mana... Adui.. Bodoh betul kaki ampu Dan jilat yang tidak langsung gunakan medulla oblaglata ha ha..
    Yang tentang artikel Dan surah .. Memang nothing wrong but implication is only Muslim yang berhutang di bayu ni..faham.. Tak...

    Last poster.. Speaks sense..

    Grow up lah..put also some Chinese or Indian article or verses which says not to hutang....

    ReplyDelete
  8. Bagi pihak JMB Bayu Villa, implikasi itu bukan semata mata kepada orang Islam sahaja. Sebenarnya ianya sebagai pedoman dan tunjuk ajar sahaja mengikut ajaran Islam.

    Jika terbitan itu menyakitkan setengah pihak, pihak pengurusan JMB Bayu Villa ingin memohon maaf atas kesilapan yang tidak disengajakan.

    Kami mengakui kesilapan tersebut setelah terbaca aduan yang diluahkan. JMB Bayu Villa ingin meningatkan sekali lagi, ramai penghuni yang berhutang termasuk semua bangsa dan agama.

    Memohon seribu kemaafan daripada penghuni penghuni di Bayu Villa.

    ReplyDelete
  9. I was wondering why previous Jmb doing so many wrong things but no one go against them. But now the Jmb just try to help out our place and so many of them want to sign the protest and go against them. Human, cant really understand them at all.

    ReplyDelete
  10. This more logical by admin. Thank you.
    I'm jot against Jmb but must be fair to all.
    I don't care about the protest but the answer to my query and the artical .
    Again thank u for admiting.



    Thx

    ReplyDelete
  11. I think no one is against the JMB for raising the maintenance fees was done in a proper manner. Reason there was no proper explanation to the OWNERS and RESIDENTS, It is not the amount to be RAISED. What Lee is doing is Great my hat's Off. Well done my Request is have a good RELATIONSHIP with RA.

    ReplyDelete
  12. We have all the answer that you want. Just show us who you are and tell us if you are a good paymaster. Those attend the EGM got all their question answer because they are eligible to as they stand as owner in their units.

    Firstly there was not necessary for JMB in any state to answer all the accounting question as all the owners will received the an audited account in every AGM.

    Because of these certain question, we will answer and we will not reply again.

    1) The first wrong doing - Most of the people know including all the previous AJK. It happens in April 2014 when treasurer and president resign but no want take any action. Mr. Lee is the one who take the first action.
    2) Power cutting - It is not people power or ppbv nor jmb save the situation. It is Mr. Lee who use his own money to negotiate and pay first. Rm 35,000.00. No doubt the residents didn't allow the TNB people to leave but because the payment have been promised then TNB open the electric. Remember that.
    3) Individual water meter - Go and ask syabas, can we ask for individual meter? Cannot as long the overdue is still there. Must clear everything then only can apply. During our take over it already been overdue. Lately SPAN is giving Syabas a special instruction to install individual meter.
    4) New billing system - System still at their earlier stages before been implemented to all the residents. Need to be stable before been passes to all the owners.
    5) Open call for Management CO - When we took over, no management company want to bid or come in because all of them said Bayu Villa cannot be rescue any more. We did look for few but no one want to take the jobs because all the industry players know what is happening to Bayu Villa.
    6) Increase Rate - The article posted already show what are the expenses we need to occur. Still don't understand the wordings?
    7) Multiple session meeting with residents - No issue in the first place. That why we organise EGM. Are you telling me we increased it illegally. Come and attend the meeting if you are eligible owner. You have your rights according to Act 663 Strata Title.
    8) JMB will not respond to this rubbish post - A good JMB will respond and it deems have answer all the question given.

    ReplyDelete
    Replies
    1. There' no AGM yet so don't talk about audited account. Don't talk about something that haven't happened.

      And no, I won't expose who I am as I AM AFRAID OF PEOPLE THREATENING ME IN BROAD DAY LIGHT!!!

      If want to talk about history, talk about it from the start of BV 2005 till now.

      Paying and getting the chance to discuss with TNB is not only Mr Lee doing. I give Mr Lee a clap on his sacrifice.

      Since when did we have overdue? Please update us on the year of the debt that started? Before that who is in charge and who made the decisions?

      New billing system is running for how many months now? Need how long to be stable? Provide ETA and not simply whack of how awesome the 5-star system.

      Now still looking for better Management CO? I'm questioning your logic behind your answer. Please stay in present time and not in the past.

      Increasing rate abruptly will only cast doubts to your esteem in working out a suitable solutions.

      Where got answer all residents questions. See above and also see where's the post you have mentioned.

      I donate some solutions to you.

      1. Use rain water catchment system. Buy multiple tanks or big bucket with cover and modify all roof drainage to flow the water collected into the big bucket for floor cleaning use. You save on water bill a lot.
      2. Use Clear 2ft LED T8 light for all our lighting use instead of current frosted 18W LED lighting system. It's only 9W max instead of 18W. You save half of the electricity usage. Lets say saving of 30% equals RM3,900 per month. Implementation cost can be split for 6 months to reduce monthly expenditure.

      Delete
  13. Agree...
    No answer but all statement and diversion from the question... Long........statements... Ha ha.. They think all resident are stupid...
    But again.. This is not 1 man show...
    Pay for security who is sleeping... Missing.....

    ReplyDelete
  14. 1) The first wrong doing - Most of the people know including all the previous AJK. It happens in April 2014 when treasurer and president resign but no want take any action. Mr. Lee is the one who take the first action

    This statement means?
    1) ex treasurer and ex President is wrong because they just resign and dont want to take action / or no one to take action?

    2) Does it mean if the ex treasurer and ex president takes action, everything will be okay? Who can guarantee that?

    ReplyDelete
  15. When JMB held meeting on increase of maintenance, no resident turn up for the meeting. That's means residents are agree with JMB decision. So, only few ppl who don't understand or tak sekolah giving problems. Please grow up, JMB please do yr job, ignore the trouble maker. don't waste yr time with dungu ppl. JMB doing a good job. Ppl who are coward standing behind the pillar, playing hide & seek....not paying the maintenance...please shut yr mouth

    ReplyDelete
  16. Bayarlah hutang sebelum anda disembayangkan, maka anda dapat masuk syurga

    ReplyDelete