Monday, September 22, 2014

Bekalan Air Ke Dalam Bayu Villa Telah Di Potong.


Bekalan air telah di potong oleh Syabas pada tengah hari tadi. Jam 12.30 tengah hari. Sebelum pemotongan dilakukan Pengerusi Cik Sharmini ada menalifon pegawai Syabas Encik Ahmad Nita berkenaan pembayaran yang akan dilakukan iaitu sebanyak RM10,000.00 pada hari Rabu yang akan datang hasil daripada kutipan wang penyelenggaran yang didapati semasa mengadakan Mesyuarat Agung Luarbiasa.



Tetapi pihak Syabas enggan menerima RM10,000.00 dan mendengar segala apa jua alasan mengenai perkara ini. Pihak Syabas juga menjelaskan bahawa mereka tidak akan memotong air jika JMB Bayu Villa berupaya menjelaskan tunggakan sebanyak RM100,000.00 ke atas. 


Sehubungan dengan perkembangan ini, Pengerusi menalipon Bendahari (Encik: Lee Boon Hoe) yang baru di lantik untuk pergi melihat keadaan di kawasan pemotongan air. Setibanya di sana Encik Lee menerima sepucuk surat daripada pegawai Syabas yang mengatakan air akan di potong pada hari ini juga. 


Sebelum pemotongan dapat dilakukan, Encik Lee memohon agar kontraktor Syabas berhenti sementara waktu sehingga Encik Lee dapat berjumpa dan berbincang dengan pegawai atasan Syabas. Pegawai Syabas yang berada di situ bersetuju tidak akan memotong air semasa Encik Lee pergi berjumpa dengan pegawai atasan Syabas di Klang.


Semasa perjumpaan dengan pegawai atasan Syabas Encik Ahmad Nita, Encik Lee selaku Bendahari telah menawarkan cek berjumlah sebanyak RM20,000 sebagai bayaran pendahuluan menggunakan wangnya sendiri dan memohan agar pihak Syabas memberi masa kepada pihak JMB Bayu Villa selama sebulan dua untuk mencari jalan menyelesaikan tunggakan ini.


Penerangan juga diberikan mengenai Mesyuarat Agung Luarbiasa yang diadakan semalam serta ketiadaan "Sijil Perakuan" daripada pihak COB Klang menyukarkan lagi pihak JMB Bayu Villa untuk bertindak serta mengatur segala rancangan dalam urusan menyelesaikan tunggakan.  


Di dalam perbincangan tersebut Encik Lee juga beberapa kali memohon agar Encik Ahmad Nita memberi masa yang secukupnya tetapi beliau enggan mendengar penjelasan yang diberikan. 

Beliau menjelaskan bahawa dia sudah banyak mendengar penjelasan semenjak daripada bekas Pengerusi Encik Salim, bekas Pengurus Bangunan Encik Azman dan Pengerusi yang sedia ada Cik Sharmini tetapi semuanya tidak mendatangkan sebarang keputusan yang kukuh dan cara menyelesaikan masalah yang dihadapi.  


Encik Ahmad Nita juga mengeluarkan segala fail dan surat yang tebal (fail Syabas Bayu Villa) menunjukkan segala surat akur janji daripada bekas pengurusan JMB Bayu Villa yang berjanji akan membuat bayaran tetapi tidak dapat ditunaikan. 


Akhirnya Encik Ahmad Nita bersetuju menerima RM20,000.00 berserta dengan syarat. Syaratnya ialah Encik Lee harus menulis sepucuk surat atas nama JMB Bayu Villa dan menjelaskan di dalam surat tersebut cara cara hendak melangsaikan segala tunggakan Syabas yang sebanyak RM383,729.90.


Encik Lee menjelaskan bahawa mesyuarat perlu diadakan terlebih dahulu bersama dengan Pengerusi serta Ahli Jawatankuasa yang terlibat sebelum boleh membuat keputusan bagaimana hendak menjelaskan tunggakan Syabas ini.


Encik Lee memohon kepada Encik Ahmad Nita agar menerima cek RM20,000.00 sebagai bayaran pendahuluan dan berjanji kepada pihak Syabas bahawa surat komitmen daripada JMB akan diberikan kepada mereka pada hari Rabu (dua hari dari sekarang) selepas mesyuarat dengan ahli jawatankuasa tetapi Encik Ahmad Nita tidak bersetuju dengan cadangan Encik Lee. 


Beliau masih lagi berkeras dan mengatakan bahawa surat cadangan JMB (bagaimana cara menyelesaikan tunggakan) berserta dengan pembayaran harus di beri pada hari ini dan tunggu apa kata pihak atasan sebelum pihak Syabas membuat pemotongan bekalan. 

Oleh kerana ianya melibatkan sejumlah wang yang amat besar, Encik Lee menyatakan kepada Encik Ahmad Nita bahawa beliau tidak boleh membuat keputusan bagi pihak JMB Bayu Villa kerana ianya harus melalui pertimbangan daripada ahli jawatankuasa. 


Encik Lee berjanji dan merayu beberapa kali supaya di beri tempoh masa sehingga hari Rabu tetapi pihak Syabas masih lagi tetap dengan pendirian mereka.

Oleh kerana perbincangan dengan pihak Syabas tidak dapat mencari sebarang jalan penyelesaian walaupun ditawarkan cek sebanyak RM20,000.00, Encik Lee tidak berupaya lagi untuk menahan pihak Syabas daripada memotong bekalan air ke dalam Bayu Villa. Cek RM20,000.00 tidak dapat di bayar kepada pihak Syabas.


Pegawai yang menjalankan pemotongan air di sana menyarankan bahawa terdapat 760 unit rumah di Bayu Villa. Jika setiap unit rumah berupaya mengeluarkan RM100.00 setiap rumah, JMB boleh mempunyai RM76,000.00. 


Jika RM200.00 setiap unit rumah, JMB boleh mempunyai RM152,000.00 untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi. Kenapa tidak meminta kerjasama daripada semua penghuni yang tinggal di dalam?


Di harap semua penduduk yang membaca blog ini memahami keadaan dan situasi yang amat kritikal di mana pemotongan air ini akan menyusahkan semua penghuni yang tinggal di dalam.


Mesyuarat tergempar di antara Ahli Jawatankuasa akan diadakan pada malam ini bagi mencari jalan penyelesaian. Di jangka bekalan air di dalam Bayu Villa akan kering pada keesokan harinya.

6 comments:

  1. Hmm.. i just rent here.. n this happen...��

    ReplyDelete
  2. ape telah jd pd BV sjak tahun lalu JMB lama ambil alih....ape dorg buat....sapai hari nie lah jd air mcm nie ..

    takde air mcmna nie !!!!!!!!

    ReplyDelete
  3. Woiiiii....Jgn sombong bodoh....menyusahkan penduduk bayu villa,penipu....Kata Bernard saja yg blh tlg skrg ape dah jadi...mana air....idiot...sharmini meh I ...isap ..tetek u sampai keluar air.....

    ReplyDelete
  4. Dumb excuses.did every unit here exceed RM100/month for water usage????why pay when everything not well maintained???did we the resident here so stupid that need to pay for no reason???i never attend the meeting or any election but I never missed to pay maintanence and all fee without fail until ur side failed to fulfill ur responsibility..no offend but that the truth..people can talk but action will tell evrrything..settle the things and people will start paying again..

    ReplyDelete
  5. truly support..and shamini wen ppl ask question dont say u dont hve d time to solve the problem as u have a rice bowl to take care..no one force u to be a president..if u cnt take charge,,give to someone who can..

    ReplyDelete