Saturday, November 29, 2014

Surat Permohonan Membuat Bayaran Tunggakan Melalui Ansuran Kepada TNB


Pembayaran RM 40,000.00 Dijelaskan
....................................................................................

JMB Bayu Villa
D-G-21, Bayu Villa Apartment,
Jalan Batu Unjur 9, Taman Bayu Perdana,
41200 Klang, Selangor.
Tel: 03-3322 1787
Laman Web: bayuvillaapartment.blogspot.com



Pengurus Besar TNB Negeri                                       28hb November 2014

Tuan,

Perkara : Permohonan Membuat Bayaran Tunggakan Melalui Ansuran.

Nombor Akaun : 01400044002701, 01400044002810, 01400044002908, 01400044003001, 01400044003110

Pada 27hb November 2014, Encik Lee Boon Hoe selaku Bendahari JMB Bayu Villa yang telah dipilih dan dilantik untuk menerajui Bayu Villa telah datang dan menghadiri mesyuarat berhubung dengan notis “Kes Tunggakan Dan Pemotongan Bil Elektrik JMB Bayu Villa”  (terima pada 25hb November 2014) di pejabat TNB, Jalan Meru.

Kami difahamkan bahawa pihak pengurusan TNB Klang akan memberi notis kepada Bayu Villa Apartment untuk menjalankan aktiviti pemotongan bekalan elektrik ke atas Bayu Villa Apartment dalam masa yang terdekat ini.

Disini kami ingin meminta jasa baik pihak pengurusan TNB agar menimbang cadangan pemotongan bekalan elektirk tersebut memandangankan ianya tidak dapat membantu dari segi penyelesaian tunggakan malahan ianya akan menyebabkan huru hara yang tidak sepatutnya berlaku memandangkan ada cadangan yang lebih pratikal untuk menyelesaikan tunggakan sekitar RM 500,000.00

Semasa Encik Lee dilantik pada 21hb September 2014, beliau telah cuba beberapa kali pergi ke pejabat TNB Klang untuk berjumpa dengan pihak atasan  supaya mengadakan perjumpaan untuk duduk semeja bagaimana hendak menyelesaikan masalah tunggakan yang sedia ada tetapi beliau  dinasihati oleh Encik Rahman supaya membuat bayaran dahulu bagi menunjukkan keikhlasan dan inisiatif dari Badan Pengurusan Bersama (JMB) Bayu Villa untuk menyelesaikan tunggakan ini.

Sepanjang tempoh selama 2 bulan menerajui JMB Bayu Villa, dengan kerjasama daripada Ahli Jawatankuasa Bersama (JMC) Bayu Villa, kami telah berkomited untuk menyelesaikan segala bil semasa TNB yang diterima. Dalam tempoh 2 bulan tersebut kami telah berupaya menyelesaikan sejumlah bil semasa berjumlah RM 21,499.43 sehingga tarikh 28hb November 2014.  

Pada perjumpaan 27hb November 2014, Bendahari JMB Bayu Villa juga berkomited untuk membuat pembayaran pendahuluan sebanyak RM 40,000.00 sebagai langkah yang pertama bagi memulakan proses perbincangan  bagaimana hendak menyelesaikan tunggakan yang sedia ada.

Buat masa ini, JMB Bayu Villa sedang hangat menjalankan aktiviti mendapatkan tunggakan wang penyelenggaraan daripada pemilik yang sedia ada. Kami telah memulakan langkah dan program bagaimana hendak mengembalikan dan menaikan semula Bayu Villa. Proses sebegini dapat membantu kami mendapatkan hasil tunggakan wang penyelenggaraan sebelum diagih-agihkan kepada semua pemuitang yang sedia ada.

Oleh yang sedemikian kerjasama daripada pihak pengurusan TNB dalam memberi satu peluang kepada JMB Bayu Villa yang baru untuk membantu menyelesaikan tunggakan ini. Disini kami ingin memberi cadangan agar pihak pengurusan TNB dapat menimbang serta memberi peluang kapada pihak pengurusan JMB Bayu Villa dalam mengharungi perjalanan yang berliku ini.  

Cadangan JMB Bayu Villa kepada TNB.

1) Pembayaran pendahuluan (up-front) sebanyak RM 40,000.00 untuk memulakan proses mendapatkan permohonan pembayaran ansuran untuk tunggakan lama.
2)   Pembayaran bil semasa akan terus dilaksanakan setiap bulan.
3) Permohonan meluluskan program pembayaran tunggakan melalui ansuran (installment) sebanyak RM 10,000.00 sebulan.
4)   Permohonan supaya fi penalti yang dikenakan selama ini tidak dikira di dalam akaun bil yang selama ini dicaj keatas akaun JMB Bayu Villa.

Diharap permohonan kali ini dapat diberi pertimbangan yang sewajarnya kerana ianya akan mendatangkan lebih kebaikan daripada menimbulkan keadaan huru hara yang tidak sepatutnya berlaku.

Jika kami Badan Pengurusan Bersama (JMB) Bayu Villa tidak menepati syarat yang dikemukakan, pihak pengurusan TNB wajar dan berhak mengambil tindakan yang selanjutnya dalam mendapatkan segala tunggakan yang sedia ada. 

Kami JMB Bayu Villa yang baru sahaja diberi surat lantikan oleh COB Klang pada 29hb Oktober 2014 ingin memohon maaf atas segala kejadian yang lepas oleh pengurusan JMB Bayu Villa yang lama atas kecuaian mereka menjalankan kewajipan dan tugas mereka dalam melaksanakan tanggung jawab yang telah diamanahkan oleh penghuni di Bayu Villa. 

Keengganan dan kedegilan pengurusan JMB Bayu Villa yang lama dalam menyelesaikan isu tunggkan ini telah mengakibatkan pengurusan JMB Bayu Villa yang baru terpaksa menanggung segala tunggakan yang sedia ada.
  
Baru baru ini Badan Pengurusan Bersama (JMB) Bayu Villa yang baru  telah membuat lapuran polis terhadap Badan Pengurusan Bersama (JMB) Bayu Villa yang lama kerana terdapat elemen elemen penyelewengan wang yang telah berlaku ke atas pengurusan yang lama.

Siasatan yang terperinci akan dijalankan oleh Pihak Polis Siasatan Jenayah Komersial (Klang) terhadap perkara ini.

Sekali lagi, kami ingin memohon maaf keatas segala kesulitan yang timbul sepanjang perjalanan pihak pengurusan TNB bagi mendapatkan tunggakan yang tidak sepatutnya berlaku.

Kerjasama daripada pihak pengurusan TNB dalam menimbang serta menilai keikhlasan kami dalam menyelesaikan segala tunggkan yang sedia ada.

Terima kasih,


Yang benar,




………………………………
Lee Boon Hoe
(Bendahari JMB Bayu Villa)     


cc.     TNB Klang, Jalan Meru
          COB Klang, Majlis Perbandaran Klang

.................................................................................................................


Untuk makluman pembaca blog, pemotongan bekalan elektrik ke atas Bayu Villa akan menyebabkan keseluruhan rumah dan unit di dalam Bayu Villa berada dalam kegelapan walaupun setiap unit ada membuat pembayaran elektrik.

Perkara ini telah disahkan oleh Bendahari JMB Bayu Villa melalui maklumat yang diberikan oleh pihak pengurusan TNB kerana saluran elektrik yang sedia ada tidak boleh membahagi kawasan tempat awam (common area) dengan unit rumah di dalam Bayu Villa.


Jadi bila bekalan elektrik dipotong ianya akan menyebabkan keseluruhan Bayu Villa mengalami kegelapan.


No comments:

Post a Comment