Tuesday, January 27, 2015

Perjumpaan Dengan Pegawai TNB Klang Bersama Dengan Wakil Persatuan Penduduk.


Sehari selepas pemotongan bekalan elektrik pihak TNB telah menjemput JMB Bayu Villa (Encik Lee) untuk pergi berbincang mengenai isu pembayaran ansuran di pejabat TNB, Jalan Meru.

Sebagai langkah untuk memudahkan supaya penduduk lebih memahami tentang situasi yang lebih mendalam mengenai isu pemotongan bekalan elektrik, Badan Pengurusan Bersama (JMB) Bayu Villa telah menjemput wakil daripada Persatuan Penduduk Bayu Villa, Pengerusi Rukun Tetangga Bayu Villa untuk menghadiri bersama mendengar taklimat ataupun penerangan daripada Encik Zul Faez. 



" Gambar Gaya Seorang Model Khas Untuk TNB "

Berikut adalah kenyataan bertulis yang dikeluarkan oleh Setiausaha Persatuan Penduduk Bayu Villa pada hari kes perbincangan.

Untuk makluman semua. Sebentar tadi telah selesai satu perbincangan tiga penjuru di antara TNB, JMB dan Persatuan Penduduk Bayu Villa.

Perbincangan dijalankan di Bilik Mesyuarat TNB, Jalan Meru. Kami berjumpa dengan Encik Mohd Zul Faiz selaku Pegawai TNB dari bahagian Pungutan Hutang.

Saya menulis bagi pihak Persatuan Penduduk dengan harapan agar maklumat ini dikongsi bersama ahli yang sentiasa mengambil berat tentang kemajuan Bayu Villa.




Rumusan yang boleh dimasukkan disini adalah:

a) Hutang semasa keseluruhan adalah RM 407,429.31 (Tunggakan + Penalti)

b) Selepas insiden semalam, pihak TNB Meru telah menerima mandat baru daripada TNB Negeri. Di mana pungutan hutang dalam bentuk bayaran 3 kali telah diubah kepada 15 kali bayaran .

c) Pihak JMB tidak bersetuju kerana kemampuan membayar sejumlah 27,000 ( tunggakan ) + 15,000 ( semasa ) adalah mustahil buat masa sekarang.

d) JMB telah meminta agar penalti tidak dikenakan. TNB berkata ianya hanya boleh diputuskan setelah pihak TNB dan JMB mencapai kata putus dalam pelan bayaran yang dipersetujui bersama kelak di mana satu surat aku-janji akan dilaksanakan bersama.




e) JMB telah membuat counter offer kepada pihak TNB dengan ingin membuat pembayaran sebanyak RM 10,000 selama enam bulan pertama dan peningkatan sebanyak RM 15,000 untuk enam bulan seterusnya untuk tahun ini. Ini adalah untuk tunggakan sahaja. Present bil akan dijelaskan seperti biasa. Tahun yang berikutnya JMB akan berbincang semula dengan pihak TNB.

Offer ini direkod oleh pihak TNB dan akan dibawa ke sidang perbincangan dengan ketua mereka di Subang Jaya nanti. Persatuan penduduk bersetuju dengan cadangan sedemikian dan berharap pihak TNB boleh membuat pertimbangan yang sewajaranya. Keputusan akan diketahui pada minggu hadapan dan kemungkinan besar satu lagi mesyuarat akan diadakan seperti hari ini.




Persatuan telah membangkitkan beberapa perkara kepada TNB mengenai tindakan mereka memotong api semalam. Perkara perkara ini dibawa untuk menasihati dan meminta dipertimbangan agar insiden semalam tidak lagi berulang dan berharap agar TNB menerima pakai Offer JMB seperti yang dirancang.

i  ) Kerosakan pada suis Unifi TM, 200 lapuran sudah dilapurkan.
ii ) Nyaris mengalami kerugian akibat tiada bekalan oksigen untuk Ikan Arwana.
iii) Kesusahan orang kurang upaya dan wargamas untuk mendaki tangga kerana ketiadaan lif.
iv ) Kedai kedai yang tidak dapat menjalankan operasi kerana tiada elektrik.

Pihak Persatuan mencadangkan:

i ) Pihak TNB memberi bantuan dan kepercayaan kepada JMB dengan menguruskan satu pelan pembayaran hutang tertunggak yang mampu dibayar. Pihak Persatuan akan sentisa mengawal selia perjalanan pengurusan yang dilakukan oleh pihak JMB bagi pihak penduduk.
ii ) Menggalakan perjanjian termaktub di antara JMB dan TNB.
iii) Persatuan mahu di antara JMB dan TNB sentiasa dalam keadaan mempunyai perhubungan yang baik dan berkesan agar segala masalah yang timbul selepas ini boleh diselesaikan dengan telus tanpa insiden.
iv ) Persatuan juga menyarankan kemungkinan setelah banyak perkara dapat diselesaikan oleh pihak JMB, mereka boleh meningkatkan kebolehan membayar pada kadar yang lebih baik dari sekarang.


Pihak Persatuan juga telah menyampaikan:

i  ) Satu lapuran kepada SuruhanJaya Tenaga mengenai insiden semalam. Report No: (0027/1/15). Mengikut kata Encik Lee, 2 pegawai suruhanjaya telah hadir pagi tadi dan menyatakan pihak JMB seharusnya menyelesaikan masalah hutang tertunggak tersebut tapi tindakan mematikan api untuk penduduk adalah salah. Jika insiden sebegini berlaku lagi mereka boleh dipanggil untuk memaksa TNB memasangkan semua api kepada penduduk.
ii  ) Lapuran polis juga telah dilakukan oleh Persatuan.
iii) Insiden semalam telah dilapurkan oleh sebuah suratkhabar berbahasa Tamil.

Saya di sini ingin mengucapkan terima kasih kepada Encik Shaharin dan Encik Daniel bagi pihak persatuan, Encik Lee wakil JMB dan Encik Raymond sebagai wakil Rukun Tetangga. 

Syabas dan diharapkan kerjasama yang berterusan dapat dijalankan lagi bersama di masa hadapan.

Sekian,
Terima kasih,
Prakash.

..................................................................................................................................................................

Sesi perbincangan ini sebenarnya tidak menampakkan sebarang kemajuan kerana banyak cadangan terpaksa dirujuk kepada pihak atasan TNB Negeri di Subang Jaya. Walaupun mandat yang diberikan oleh TNB Negeri kepada TNB Meru memberi tunggakan sehingga 15 kali, pihak JMB menegaskan tiada keupayaan untuk membayar balik tunggakan tersebut.

Akhirnya dalam perbincangan tersebut Encik Lee memberi cadangan bahawa jumlah pembayaran tunggakan asal yang dicadangkan sebanyak 40 kali dikurangkan kepada lebih kurang 30 kali dengan syarat pengiraan penalti harus diberhentikan sama sekali.

Oleh kerana tiada jalan penyelesaian yang dapat dicapai, mesyuarat akan dibawa kepada TNB Negeri untuk memutuskannya. 




1 comment:

  1. U PRAKASH u buat wayang kat sini,buat apa...tak dpt chance untuk lakun kat Hindu film ka. U puny a kedai tutup kat depan itu, tak cukup duit ke?? Buat Kacau ...Balik India lah...BODOH.

    ReplyDelete