Thursday, October 9, 2014

Syarikat Perkhidmatan Penyelenggaraan Lif. Hutang Bayu Villa RM 26,100.00


Lagi lagi masalah yang tak habis habis. Setelah JMB Bayu Villa mengharungi rintangan daripada Syabas (RM 350,000.00 - setelah ditolak jumlah bayaran RM 45,000.00), Tenaga Nasional Berhad (RM 483,000.00), Syarikat Perkhidmatan Pembersihan - TS Sunshine Cleaning Service (RM 32,250.00) kini tiba pula Syarikat Pengurusan Lif - Shinyou Elevator Mfg. Sdn Bhd. (RM 26,100.00)


Melalui surat yang bertarikh 12.09.2014, permintaan tunggakan ke atas perkhidmatan lif sebanyak RM 26,100.00 harus diselesaikan dalam masa 14 hari dari tarikh surat tersebut, jika tidak pihak syarikat perkhidmatan lif akan mengambil tindakan undang undang (mahkamah) dan segala kos guaman serta kos mahkamah akan di tanggung oleh JMB Bayu Villa.

Mengenai tindakan mahkamah, Bendahari telah membuat temujanji dengan pihak Shinyou Elevator untuk berbincang mengenai pelan rancangan pembayaran ansuran.


Jika di kaji daripada penyata yang di terima, Syarikat Shinyou Elevator mula beroperasi memberi perkhidmatan lif mulai Januari 2014 sehingga bulan Ogos 2014. 

Setiap bulan syarikat Shinyou Elevator akan mengenakan bayaran perkhidmatan penyelenggaraan lif sebanyak RM 3,600.00 untuk menjaga dan membuat penyelenggaran 10 lif yang terdapat di dalam Bayu Villa tetapi apa yang memeranjatkan ialah pembayaran kepada syarikat Shinyou cuma di bayar sekali sahaja pada bulan Mac 2014.

Pembayaran RM 900.00 pada bulan Julai di buat oleh Pengerusi Sementara Bayu Villa Cik Sri Sharmini pada waktu beliau di lantik memegang jawatan Pengerusi. Pembayaran itu di buat setelah syarikat Shinyou tidak mahu memberi perkhidmatan menyelenggara setelah sekian lama tidak di bayar oleh pihak pengurusan JMB yang lama. Pada waktu itu terdapat lif yang rosak semasa Pengerusi meminta syarikat Shinyou membuat kerja menyelenggara.

Tak habis dengan kes Lif datang satu lagi masalah?


Semalam Bendahari JMB Bayu Villa didatangi oleh sebuah syarikat Mewamax Sdn Bhd. yang memberi perkhidmatan membuat penyelenggaraan mesin fotostat yang berada di dalam pejabat JMB. Oleh kerana mesin fotostat telah kehabisan dakwat untuk membuat cetakan, syarikat yang membuat penyelenggaran terpaksa di panggil untuk membuat kerja kerja menyelenggara mesin fotostat.  

Pada permulaan syarikat Mewamax enggan menyelenggara mesin tersebut disebabkan tiada pembayaran yang di buat oleh pihak pengurusan yang lama. 


Melalui penilaian rekod penyata kewangan bulanan, didapati pihak pengurusan lama langsung tidak membuat pembayaran kepada syarikat tersebut. Oleh kerana perkhidmatan penggunaan mesin fotostat amatlah penting, Badan Pengurusan Bersama (JMB) Bayu Villa membayar tunggakan sebanyak RM 2,074.46 kepada syarikat Mewamax Sdn Bhd.

Satu demi satu masalah yang timbul. Apa lagi masalah yang akan datang menghantui Bayu Villa??? Kesian Bayu Villa ... 

Bah kata pepatah :

SUDAH JATUH, DITIMPA TANGGA


13 comments:

  1. the New JMB already set for more than 2 weeks time, just don't understand why ALWAY list out all debt but never told about outstanding debt from residential.... we pls don't just ask question, set out question, please find solution solve problem don't seating here and ASK WHY !!!!

    ReplyDelete
  2. Dear friend,
    Please ask yourself.

    ARE you the resident of BV?
    DO you kbow what has happened to BV?
    DID previous JMB show all this to you or resident?
    DO you really understand BV?
    DO you know how messy the previous JMB handle?
    DO you know why are all not paid?
    DO you know how to solve?

    Give them some times to clear all previous rubbish. WE, as a human,PLEASE. DONT BE SELFISH..

    ReplyDelete
  3. My suggestion
    Discuss with the.previous lift contractor for DISCOUNT. They has been service lift for 8 months. Ask them below questions.

    1.Ask for lift service report with acknowledgement from BV, which if they cant produce then ask them to go for court.
    2. Ask them for contract .If NO then as the same go for court.
    3. Ask them why they has took over for 8 months but without PMA licence. means they're not really work.
    4. Are they really service the BV lift, Why are few not running?
    5. Ask report for few lifts that Not functioning. As the same, if they can't produce means they're not working.

    ReplyDelete
  4. Suggest to ignore the Mewamax Sdn Bhd as they billed the wrong name.

    Funny right?

    ReplyDelete
  5. PLEASE TAKE NOTE..
    Everybody can come with their bills and start to ask for money.Before ask for partial Payment, please ask them to produce prove of service or repair. Simple as that, NO PROVE NO PAYMENT.
    Aiya, I also got bills to claim from JMB.

    ReplyDelete
  6. HAVE to be very strict..
    ALL bills MUST required JMB CHOP or Signature or approval by somebody.If NO prove, Please ask them to proceed with court.

    ReplyDelete
  7. APA GUNANYA HARI-HARI POSTED MASALAH-MASALAH DI BLOG INI TAPI TAK AMBIL ACTION !!!

    MACAM MANA SEKALI PUN JMB DEAL DENGAN SUPPLIER, CONTRACTOR, SYABAS, TNB dan ETC....ETC...ETC..... KALAU KESEMUA SUPPLIER, CONTRACTOR ITU BAGI 50% DISCOUNT.... JMB TETAP KENA BAYAR KEPADA MEREKA.

    MASALAH YANG PALING-PALING BESAR DIHADAPI OLEH BV SEKARANG BUKAN PASAL SUPPLIER KE, CONTACTOR KE, SYABAS KE, TNB KE.... DUIT YANG MENJADI MASALAH PALING BESAR SEKARANG.... PENDUDUK-PENDUDUK BV YANG BEGITU BIJAK PANDAI YANG CREATED KESEMUA MASALAH INI... NAK SALAHKAN SIAPA ???

    JMB HARI-HARI POSTED MACAM-MACAM DI BLOG INI... JMB SILA GUNA OTAK FIKIRLAH SIKIT.. BERAPA RAMAIKAH ORANG AKAN MASUK BLOG INI DAN BACA... 50 ORANG ??? 100 ORANG ??? 150 ORANG ??? DAN ORANG-ORANG YANG BACA BLOG INI ADAKAH MEREKA AKAN BAYAR ??? BERAPA RAMAI LAGI PENDUDUK-PENDUDUK DI BV YANG TAK TAHU MASALAH INI ??? TAK SEMUA ORANG YANG ADA MASA MASUK DAN BACA BLOG INI.... DAN RAMAI YANG TAK TAHU TENTANG BLOG INI.... KAMU INGAT SEKADAR POSTKAN KESEMUA MASALAH DI SINI DAN SEMUA ORANG AKAN BAYAR... YOU INGAT SO EASY....

    JIKA JMB CALL MEETING DENGAN PENDUDUK-PENDUDUK BINCANG PASAL MASALAH INI... BERAPA KERAT AJE ORANG YANG AKAN HADIR ??? 20 ORANG ??? 50 ORANG ??? JANGAN LUPA KITA ADA 750 BUAH RUMAH DI BV BERBANDING DENGAN 20 ORANG ATAU 50 ORANG YANG HADIR... TERLALU RAMAI LAGI YANG TAK TAHU MASALAH BV...

    JMB ADA AJK-AJK.. KENAPA JMB TAK INSTRUCT KESEMUA AJK PERGI BINCANG DAN TERANGKAN KEPADA SETIAP RUMAH DEMI RUMAH MASALAH BV DAN SURUH MEREKA BAYAR... SEORANG AJK INCHARGE SATU BLOCK... PRINT OUT NAMA-NAMA DAN RUMAH YANG ADA HUTANG DAN BAGI PADA AJK... DENGAN CARA INI RAMAI YANG AKAN BAYAR.. DALAM MASA SATU BULAN AJK AKAN HABIS BINCANG DENGAN KESEMUA PENDUDUK BV...

    TERPULANG PADA JMB SAMAADA NAK TERUSKAN POST MASALAH2 DISINI DAN TANPA BUAT APA2....

    ReplyDelete
    Replies
    1. nama dan muka AJk pon belum npk..jikalu dorg ketuk pintu aku, manalah aku nak buka dgr ...

      Delete
  8. Itu sudah sepatut buat dari lama lagi.....Gua sokong idea yitu

    ReplyDelete
  9. Apa tugas dan kerja AJK ? Kita tak nampak pun fungsi sebenar AJK. President sepatutnya arrange tugas untuk mereka seperti yang dinyatakan di atas.

    ReplyDelete
  10. Agreed! JMB should create awareness to all the resident in Bayu Villa, please find a better way to deliver the message to all the resident.

    ReplyDelete
  11. the FAT LADY will not listen to us.. what the fuck u guys select an AJK and do nothing.. wayang kulit only pandai..

    ReplyDelete